Trinitatis søndag / Joh 3,1-15
Jeg tror vi der sidder her i kirken i dag, har fundet hertil af mange forskellige veje, og at hvis vi nu ændrede formen på prædikenen i dag, så det ikke var mig der skulle sige det hele – men at vi i stedet alle sammen skulle fortælle hvordan vores tro er, hvordan vi er kommet til tro, hvilke veje vi har gået, hvem der gav os troen og hvordan vores tro har ændret sig igennem livet – Så tror jeg vi ville komme til at høre rigtig mange forskellige slags historier.
Selvfølgelig vil det betyde noget for vores tilgang til kristentro, om vi har fået den som barn eller først senere i livet som voksen. Det betyder også noget, hvem vi er som mennesker i øvrigt og hvem der har fortalt os om kristendom, og hvad vi har hørt.
Selv har jeg fået kristentroen, som barn. Jeg er døbt, da jeg var ca. lige så lille som N. Mine forældre har bedt aftenbøn, læst Bibelhistorie og sunget med mig. De har også taget mig med i kirke og ladet mig forstå fra jeg var helt lille, at den kristne tro var af afgørende betydning for deres liv. Som barn tænkte jeg selvfølgelig ikke så meget over det. Det var bare sådan det var med tro, i min familie. Man skal have en vis alder før man bliver opmærksom på at man også kan tænke, tro og leve anderledes end man selv gør.
Når jeg tænker på min barndom, så er troen ikke forbundet
med noget kompliceret og svært. Den er forbundet med tryghed og ritualer. Jeg
stillede ikke spørgsmål til at vi sang salmer og bad og gik i kirke. Jeg
problematiserede det ikke. Forbandt det måske nogle gange med noget kedeligt og
langtrukket, men ikke med noget dårligt. Og heller ikke med noget der var svært.
Jeg havde ikke svært ved at tro som barn, men jeg havde nok heller ikke rigtig
forholdt mig til at man kunne andet. Jeg havde min barnetro, og den passede
mine forældre godt på ikke at tage fra mig eller ødelægge.
Men som jeg blev ældre, kom spørgsmålene, og jeg kunne ikke rigtig længere
bruge mine forældre til så meget i forhold til tro. Sådan er det jo, ikke bare
med tro – sådan er det med alting. Når man bliver omkring 12 år, så begynder
man er vende sig mod sine venner i stedet. Jeg kom i sådan en kirkelig
ungdomsklub sammen med flere af mine venner, og her diskuterede vi helt vildt. Alt
muligt. Hvordan kan man forstå at Gud har skabt verden? Hvordan kan man forstå
opstandelsen? Hvad kan vi bruge Bibelen til? Er der nogle ting man skal gøre,
og nogle ting man ikke må gøre, når man er kristen. Alt sådan noget. Etiske
spørgsmål om genteknologi, og om Gud mon mente noget særligt om hvem man måtte
kysse. Vi diskuterede og diskuterede. Vi havde også indimellem, sådan nogle
ungdomsgudstjenester, hvor vi sang og tændte lys og hvor der var en ro og en
skønhed, som jeg ikke fandt andre steder – og som jeg følte mig hjemme i. Troen
var i de år, meget det fællesskab der – og det at kunne være i en sammenhæng,
hvor det var ok at sætte ord på tro, og alle de der følelser og holdninger som
vælter rundt i én. I virkeligheden var det nok ikke så let at være med i den
klub, hvis man mente noget andet end flertallet. Eller stillede meget
grundlæggende spørgsmål til kristendom og tro. På et eller andet tidspunkt holdt det ikke
længere for mig. Jeg kunne ikke få det til at hænge sammen. Og de voksne der
stod for klubben, kunne ikke rigtig svare ordentlig for sig, synes jeg.
Sådan tror jeg Nikodemus har haft det. Han var et menneske, står der, og han var farisæer og medlem af jødernes råd. Han var også nysgerrig og modig og havde brug for at finde ud af, hvordan det hele hang sammen. Og han kunne ikke længere rigtig bruge de forklaringer som de lærde i synagogen kom med. Det var modigt af ham at opsøge Jesus, også selvom det var midt om natten så ingen kunne se ham. Det var modigt, fordi han åbnede sig for at troen kunne være noget andet og mere, end det han kendte. Han får fremstammet et eller andet om at de tegn Jesus gør, må komme fra Gud. Og Jesus fanger at han ikke bare er kommet for at sige det, men at han nærmere spørger: Hvordan hænger det hele sammen? Hvordan får man del i Guds rige? ”Det gør man, ved at blive født på ny”, siger Jesus – og åbner op for endnu flere spørgsmål. For hvad vil det sige? At blive født på ny? At blive født af ånd? Og Nikodemus forstår nok at her er tale om noget stort, men forstår samtidig ikke hvordan det hænger sammen.
Det var vigtigt for mig at få det til at hænge sammen. Jeg kunne ikke forestille mig, ikke at tro på Gud. Men jeg havde brug for at kunne have mit hoved med i troen. Da jeg var barn, havde det været nok for mig at have hjertet med.
På gymnasiet fik jeg en religionslærer, som talte om
kristendom på en helt anden måde, end jeg før havde hørt, og jeg blev optaget
af at lære noget om Bibelens tilblivelse, om hvordan man kan læse de bibelske
tekster, og om hvordan Luther forstod frelsen. Det var en helt ny verden der
åbnede sig for mig. Det at kunne gå fagligt og kritisk til de spørgsmål, som
jeg indtil da, kun havde forholdt mig til med min barnetro i bagagen. Og han
kunne forklare hvordan man kan forstå skabelsen og hvordan teologer op igennem
kirkens historie har forstået opstandelsen. Han kunne også forklare Luthers syn
på retfærdiggørelse og frelse ved troen alene – og han blev en vigtig
inspiration for mig, og måske også i høj grad grunden til at jeg endte med at
læse teologi på universitet. Han vækkede nysgerrigheden og åbnede nogle døre
indtil det spændende felt og de væsentlige spørgsmål, som teologi beskæftiger
sig med. Han fik mig til at bruge hovedet i forhold til tro, men jeg måtte andre
steder hen for at få noget til hjertet.
Og siden dengang, i de første ungdomsår, har min tro penduleret mellem hoved og
hjerte. Sådan var det da jeg læste teologi. At jeg havde brug for sideløbende
med den kritiske forskning og til tider tørre læsning i en ørkenvandring af kirkefædre
og dogmatik, også at være i sammenhænge og på steder, hvor troen var noget mere
ukompliceret.
Da jeg var i tyverne, synes jeg højmessen var vildt kedsommelig og kunne ikke
se mange kvaliteter i gentagelser, lange salmer på et knudret sprog og bønner
og tekster der er formuleret af nogle der for længst er døde. Jeg var optaget af
at kirken måtte forny sig, hvis den skulle overleve. Jeg var optaget af at
kirken skulle mene noget og blande sig i samfundsdebatten. Jeg var varm
fortaler for at kirke og stat skulle skilles, så vi kunne få en mere
manøvredygtig kirke med engagerede medlemmer, der allesammen mente noget med
troen. At troen skulle have konsekvenser, som man kunne få øje på. Jeg sang
glad med på kirkelige kampsange om at Helligånden skulle sætte ild i kirken og
brænde den mur vi havde bygget. De år var troen noget jeg levede ud i et
socialt engagement. Det var noget udadrettet og aktivt, i langt højere grad end
noget indadrettet. Gudstjenesten foregår ude i verden, i det mellemmenneskelige
– sådan prædikede jeg, og brugte det måske også som en slags undskyldning for,
hvorfor jeg ikke sled på kirkebænken om søndagen.
Og så blev jeg voksen, og blev gift og fik børn og blev også ramt af at livet
er skrøbeligt og at nogle af dem man elsker og deler liv med, dør. Og at man
ikke kan planlægge sit liv, og at man ikke altid kan hvad man vil, og det der
ansvar og den der alvor der følger med at blive voksen, gør noget ved én. De
fleste af os oplever, tror jeg, at livet bliver mere og mere kompliceret med
alderen – at de der håndfaste svar man kan have, når man er ung, at de ikke
holder, når virkeligheden viser sig at være langt mere sammensat end man
vidste. Og jeg har haft det sådan, at livet også er blevet smukkere med årene –
men også sværere – og at jeg har fået en anden bevidsthed om, at jeg ikke kan
ændre verden. Og at jeg har brug for at give slip på noget af mit eget, og give
mig hen i troen på at Gud er grunden under alt hvad vi gør og er. Jeg har fået
en anden sans for gentagelsernes og ritualernes værdi, og jeg har opdaget at der
kan være søndage hvor det – ikke er et arbejde – men hvor det er nødvendigt for
mig at være til gudstjeneste, fordi jeg har brug for at høre ordene om at vi er
Guds børn. Eller, jeg har brug for at blive mindet om min plads i tilværelsen og
blive tilsagt frihed. Det er ikke sådan noget jeg forestiller mig, at jeg pludselig
kan sige mig selv mere. Jeg forestiller mig derimod, at det er nødvendigt for
mig at høre det igen og igen.
Vi hører om Nikodemus her i begyndelsen af Jesu virke og så
hører vi om to andre gange i Johannesevangeliet. På et tidspunkt, hvor han
forsvarer Jesus overfor de andre farisæere og fremhæver at også Jesus har ret
til at komme for en dommer. Han tager ham i forsvar, også selvom han risikerer
sin egen stilling. Vi hører også om ham til sidst. Det er ham, som sammen med en
anden højtstående jøde, Josef fra Arimatæa, tager ham ned fra korset og
gravlægger ham.
Vi hører ikke at Nikodemus kommer med nogen stor trosbekendelse,
men han forbliver trofast mod Jesus. Nogen egentlig udvikling i Nikodemus´ tro,
kan vi ikke tale om, men vi kan identificere at det at tro, kan komme til
udtryk på mange måder. Det er en ikke en fast tilstand, men nærmere en
bevægelse, som er sat i gang af en fødsel. En fødsel til et nyt liv. Et liv i
tro.
Troen kan måske nok på én måde udvikle sig fra en barnetro til en voksentro –
men at det ikke er sådan en trappe man går op af, så troen bliver mere og mere
fast. Troen er ikke en tilstand man kan låse fast med viljen. Troen er nærmere
en bevægelse, som får forskellige udtryk – indimellem hviler vi i vores
barnetro, indimellem har vi brug for at få det hele til at hænge sammen,
indimellem er det handling og indimellem er det en erfaring af mening og
gudsnærvær. Indimellem er det erkendelsen af, at det nye liv, som Jesus taler
om, kræver gentagelser. At vi igen og igen lader os overøse af det ord, der kan
forvandle død til liv, og mørke til lys.